تقویت حافطه تصویری | با این روش ها حافظه تصویری خود را تقویت کنید.

تقویت حافظه تصویری یا دیداری با 10 تکنیک جادویی

تقویت حافظه تصویری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است در این مقاله به مفصل به بیان اینکه حافظه تصویری چیست و چه کاربردی در ذهن ما دارد و اینکه چطور می‌توانیم با استفاده از از روش کارکرد حافظه مطالب را به حافظه بلند مدت خودمان بسپاریم و همه چیز را مثل آب خوردن حفظ کنیم می پردازیم بنابراین تا انتهای این محتوا با من همراه باشید.

حافظه تصویری چیست؟

می توان گفت بخش عمده حافظه ما به صورت تصویری کار می‌کند یعنی مغز ما تصاویر را بهتر و بیشتر از هر چیز دیگری در خود ذخیره می‌کند. تجربه های روزانه ما نشان می دهد که ذهن ما به صورت تصویری مطالب را بسیار راحت تر به خاطر می‌سپارد.

برای همه ما اتفاق افتاده است که شخصی را میبینیم و با اینکه چهره آن فرد برای ما بسیار آشنا می‌باشد اما اسم و فامیل آن فرد را نمی توانیم به یاد بیاوریم. یعنی مغز ما تصویر آن فرد را به یاد دارد اما اسم و فامیل را از یاد برده است چرا که مغز ما به صورت متنی کار نمی کند و تصویر را بهتر و بیشتر از متن به خاطر می سپارد. ویدئو زیر را ببینید:

 

جالب است بدانید که نسخه های اولیه از سیستم عامل مکینتاش که در سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۰ ساخته می شد اغلب آیکون هایی که امروزه در سیستم عامل هایی مثل ویندوز و مک وجود دارد مانند آیکون سطل زباله و یا آیکون فولدر و یا آیکون مای کامپیوتر در آن زمان به صورت متن بود.

اما سازندگان این سیستم عامل ها کم کم متوجه شدند که مغز انها انسان ها به صورت تصویری بهتر می‌توانند مفاهیم را متوجه شود و به این ترتیب کم کم این متون جای خود را به آیکون هایی که امروزه از آنها استفاده می‌کنیم دادند.

و یا اینکه امروزه اکثر تابلوهای راهنمایی رانندگی در کل دنیا به صورت تصویر می‌باشند یعنی به جای نوشتن عبارت در این مکان سیگار کشیدن ممنوع است یک عکس سیگار و یک خط قرمز داخل آن وجود دارد. این باعث می شود که مغز انسان ها بسیار سریع تر و بهتر متوجه شود.

همچنین برای تابلو های دور زدن ممنوع یک u برعکس می کشند و یک خط قرمز داخل آن رسم می‌کنند. به این ترتیب افراد با هر زبان و با هر گویشی متوجه این موضوع و مفهوم آن تابلو می‌شنود همه این موارد نشان می‌دهد که مغز ما به صورت تصویری مطالب را بهتر متوجه می شود و آنها را به خاطر می‌سپارد.

چرا مغز ما به صورت تصویری کار میکند؟

بخش عمده حواس پنجگانه ما را حس دیدن تشکیل می دهد. یعنی ما به واسطه چیزهایی که میبینیم تصمیمات خود را میگیریم. وقتی ما کودک بودیم و والدین ما سعی می‌کردند که اسامی چیزهایی را که در اطراف ما وجود دارند را به ما آموزش دهند یک شی مانند لیوان را بر می‌داشتند و به واسطه تکرار آن کلمه و دیدن آن لیوان ما متوجه شدیم که کلمه لیوان مرتبط با تصویر لیوانی هست که ما در آن لحظه می‌بینیم.

این شیوه یادگیری موثر ترین شیوه ای هست که باعث می‌شود نوزادان و کودکان بسیار سریع اسامی اشیایی که در اطراف خود وجود دارند را و به صورت تصویری آنها را می بینند یاد بگیرند.

اما اگر مادر ما بدون اینکه شیمی مانند لیوان را به ما نشان دهد می خواست توضیح دهد که کلمه لیوان مرتبط با همچین شی هست هیچ موقع موفق نمی‌شد که اسم لیوان را به ما یاد دهد.

همه این موارد نشان دهنده این موضوع است که اگر ما بخواهیم به بهترین شکل ممکن مطالب را حفظ کنیم و آنها را یادآوری کنیم باید به شیوه کارکرد مغز عمل کنیم. جالب است بدانید که تمامی افرادی که رکورددار حافظه در دنیا هستند مطالب را به صورت تصویری به ذهن خودشان می‌سپارند.

نحوه کارکرد مغز ما به صورت تصویری هست.

بگذارید یک مثال بزنم. همان گونه که مشغول خواندن هستید، به یک فیل فکر نکنید. من گفتم فکر نکنید! بگذارید از شما یک سوال بپرسم، اولین چیزی که به ذهنتان آمد چه بود؟

آیا تصویر یک فیل بزرگ خاکستری و خرطومش در ذهن شما نیامد؟ شما به حروف واژه فکر کردید یا تصویر یک فیلد از ذهنتان شکل گرفت؟ شما در حین خواندن به محض دیدن کلمه فیل تصویر یک فیل حقیقی را در ذهن خود بازیابی کردید. درسته؟

توجه کنید اگر از شما می خواستند که همین الان مبل منزلتان را برایم توصیف کنید ممکن است این گونه شروع کنید مبل راحتی رنگ چرمی با خط های سفید و یک پارگی کوچک مثلثی که در گوشه سمت چپ وجود دارد.

کلمات مبل راحتی آبی چرمی پارگی گوشه و غیره در ذهن شما مفهوم واحدی پیدا می‌کنند و تصویر یک مبل راحتی آبی رنگ چرمی با خط های سفید که گوشه‌ش پارگی کوچک مثلث شکل دارد در ذهن شکل می گیرد.

بگذارید این سؤال را از شما بپرسم، آیا شب ها در قالب کلمات رؤیا می بینید؟ احتمالاً الان خنده تان گرفته است. معلوم است که در قالب کلمات رؤیا نمیبینم؛ رؤیاهای ما تصویری هستند. دقیقا همین طور است.

شما در قالب تصاویر رؤیا می بینید. ذهن ناخودآگاه شما به این صورت با شما ارتباط برقرار می نماید. اما این فقط جز کوچکی از قدرت عظیم تصاویر است.

چگونه حافظه تصویری خودمان را تقویت کنیم؟

مغز ما انسان ها مانند یک عضله است هر قسمتی از آن را بخواهیم تقویت کنیم باید تمرین های مرتبط با همان قسمت را انجام بدهیم. مثلاً اگر بخواهیم محاسبات ریاضی مان قوی شود باید روزانه محاسبات ریاضی را تمرین کنیم.

برای تقویت حافظه تصویری هم باید تمریناتی مرتبط با آن را انجام دهیم. تمرینات بسیار متفاوت و زیادی در این زمینه وجود دارد که ما می توانیم با استفاده از آنها حافظه تصویری خودمان را تقویت کنیم. در ادامه به بیان برخی از بهترین این تکنیک‌ها می‌پردازیم:

تست به خاطر سپاری لغات

خب دوستان عزیز بیایید با هم دیگه یک تست حافظه انجام بدهیم و بعد از اون به واسطه یادگیری یکی از تکنیک های تصویرسازی دوباره تست مجدد به خاطر سپاری لغات را می گیریم و شما معجزه به خاطر سپاری را بعد از یادگیری تکنیک های حافظه تصویری میبینید.

اولین کاری که انجام میدهیم، یک آزمون حافظه ی ساده است. من یک فهرست از کلمات به شما می‌دهم و می خواهم که این کلمات را به ترتیب حفظ کنید. فقط همین را از شما میخواهم. هنگامی که این فهرست را خواندید، این صفحه را ببندید و سعی کنید کلمات را بنویسید. ببینید تا چه اندازه در به خاطر سپاری و یادآوری موفق هستید.

احتمالاً چندان خوب عمل نکنید، نگران نشوید، در این مرحله اشکالی ندارد. تا چند دقیقه دیگر یاد می گیرد که حافظه ی خود را به شکل چشم گیری ارتقا دهید. شما از پیشرفت سریع خود شگفت زده خواهید شد.

یک مداد و کاغذ بردارید. بنشینید و ذهن خود را آرام کنید. فهرست پایین را بخوانید و سعی کنید به بهترین شکل ممکن آن را حفظ نمایید. هنگامی که مرحله به خاطر سپاری تمام شد، کتاب را ببندید. در گوشه ی سمت راست برگه اعداد ۱ تا ۲۰ را بنویسید و سعی کنید به همین ترتیبی که کلمات را خواندید، در مقابل اعداد بنویسید.

برای نوشتن کلمات حدود ۵ دقیقه به خود زمان بدهید. سپس کتاب را باز کنید و جواب های خود را بررسی کنید. شروع کنید: (فقط یک دقیقه فرصت دارید.)

فهرست کلمات به این ترتیب است:

درخت- کلید برق- سه پایه- اتومبیل- دستکش- تاس- تفنگ

– اسکیت- گربه- توپ بولینگ- تیر دروازه- تخم مرغ- جادوگر

– حلقه- چک- شکلات- مجله- اتاقک رأی-باشگاه گلف- سیگار.

حالا صفحه را ببندید و واژه ها را بنویسید. فهرست خود را با فهرست کتاب مقایسه کنید. کنار هر لغتی که صحیح است یک تیک بزنید. به خاطر داشته باشید که لغات شما باید دقیقا به همان ترتیب باشد بنابراین اگر مثلاً اولین کلمه ی فهرست شما گربه باشد اشتباه کرده‌اید.

فقطآن هایی را تیک بزنید که در جایگاه درست خود نوشته اید. تعداد جواب های درست را جمع ببندید، تعداد کل را در بالای برگ بنویسید و دور آن خط بکشید.حدود ۹۰ درصد افراد کمتر از پنج کلمه را به ترتیب صحیح مینویسند. پس اگر کمتر از پنج لغت نوشته‌اید، نگران نشوید چون شما شبیه اکثر مردم هستید.

اگر بیش از پنج لغت را نوشته اید، باید به حافظه خود افتخار کنید. جزء ۱۰ درصد برتر هستید. در هر صورت، در پایان این فصل متوجه خواهید شد که چقدر سریع این عملکرد شما بهبود خواهد یافت.

روش تداعی معنایی (استفاده از حافظه تصویری) برای حفظ لغات بالا

من برای شماره ی 1 درخت را انتخاب کردم. اگر یک درخت را در ذهن خود تصور کنید، ساقه ی آن شبیه عدد یک است، این طور نیست؟ این یک ارتباط یا تداعی ذهنی است که به شما کمک می‌کند تا به خاطر داشته باشید که درخت نماد عدد یک است.

من برای کلید برق عدد ۲ را انتخاب کردم، زیرا تداعی های بسیاری وجود دارد که می تواند عدد ۲ را به کلید برق مرتبط سازد. شاید به خاطر اینکه دو کلمه است. یا شاید این حقیقت که این دو کلمه دو بخش دارند، یا شاید به خاطر اینکه کلید برق دو حالت روشن و خاموش یا بالا و پایین دارد.

سه پایه و عدد ۳ چطور؟ به نظر شما چطور به این نتیجه رسیدم؟ سه پایه، سه عدد پایه دارد، پس هر وقت به سه پایه فکر میکنم، عدد سه به ذهنم میآید..

عدد ۴ راحت است، اتومبیل. به نظرتان چگونه عدد ۴ را برای اتومبیل انتخاب کردم؟ خودتان فکر کنید و ببینید به چه نتیجهای میرسید؟ شاید به چهار چرخ، چها در، چهار سیلندر، چهار سرنشین و … فکر کرده اید. تمام این ها تداعی هایی هستند که به شما کمک می کنند که اتوموبیل را برای عدد 4 به خاطر بسپارید.

حال بیایید تمرین را مجددا انجام دهیم در واقع می خواهم تصاویر را تکرار کنم و شما باید عدد مربوط به آن را حذف بزنید درخت چه عددی بود چرا عدد یک ساقه و تنه آن شبیه عدد یک است. کلید برق چه عددی را در ذهن شما تداعی می‌کند؟  چرا؟ سه پایه چه بود؟ عدد۳ چرا سه پایه دارد.

اتومبیل چه بود؟ عدد ۴ چون 4 چرخ دارد حالا به سراغ باقی ادامه می دهیم ۵ برای دستکش استفاده می شود. چرا؟ بله درست حدس زدید به خاطر پنج انگشت. شش به تاس تعلق می گیرد چرا؟ به خاطر شش وجه داشتن تاس.  همه آرزو دارن تو زندگی جفت ۶ بیاورند.

۷ و تفنگ را چطور به خاطر بسپاریم؟  هفت نشان دهنده هفت تیر است بنابراین با شنیدن عدد هفت به یاد تفنگ هفت تیر می افتیم.

به همین ترتیب می توانید برای ادامه کلمات هم یک تداعی معنایی ایجاد کنید و لغات را به خاطر بسپارید در این روش شما برای هر عدد یک سمبل تصویری مرتبط با آن ساختید.

جالب است بدانید که در مسابقات حفظ اعداد تمامی افراد رکورددار حافظه با سمبل گیری از اعداد در ابتدا اعداد را از قبل در ذهن خود به تصویر تبدیل میکنند و سپس در هنگام به خاطر سپاری تصاویر را به همدیگر متصل می کنند و با حفظ کردن تصاویر در هنگام به خاطر سپاری با رسیدن به هر تصویر عدد مربوط به آن را به یاد می آورد.

 

6 پاسخ

  1. میتونم از محتوای رایگانتون استفاده کنم؟من به این بحث خیلی علاقه مندم ا زان درحفظ قران استفاده میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نخبگان حافظه و مظالعه

15 دقیقه مشاوره رایگان

مشاوره تندخوانی و تقویت حافظه رایگان شد…!